3 tips voor alle Excel gebruikers!

Tip 1. Zoekfunctie

De eerste tip gaat over de functie ‘Zoeken’. Binnen Excel kan je zoeken naar bepaalde waarden of termen, dit doe je door op ‘Zoeken en selecteren’ te klikken en dan te kiezen voor ‘Zoeken…’ of de sneltoets (Ctrl F) te gebruiken. Dit kan vooral goed van pas komen in grote bestanden of als je op zoek bent naar een specifiek getal of woord.

In het voorbeeld is te zien hoe er specifiek naar de naam ‘De Vries’ gezocht wordt.

Tip 2. Vervangen

Bij de tweede tip borduren we voort op de eerste tip. Naast zoeken, biedt Excel de mogelijkheid om gevonden resultaten te vervangen, bijvoorbeeld een punt voor een komma of ‘Meneer’ door ‘De heer’. Hiervoor klik je bij ‘Zoeken en selecteren’ op ‘Vervangen…’ of sneltoets (Ctrl H).

In het voorbeeld hieronder zie je hoe Meneer vervangen wordt door De heer.

Tip 3. Zichtbaar maken en verbergen

De laatste tip gaat over zichtbaar maken en verbergen. Deze tip is vooral nuttig voor mensen die in grote Excelsheets werken of soms gewoon een aantal kolommen of rijen niet hoeven te zien. Het is namelijk mogelijk om rijen en kolommen te verbergen. Door rechtermuisknop op een rij of kolom te klikken en ‘Verbergen’ te kiezen, verdwijnt die rij of kolom. Dit kan ongedaan gemaakt worden door op ‘Zichtbaar maken’ te klikken, zoals te zien is in het voorbeeld.

Deel dit Artikel

Meest recente nieuwsberichten

Leer hoe je Excel slimmer kunt gebruiken!

Haal jij alles uit Excel?

Kalender in Excel!

Draaitabel in Excel met meerdere tabellen!

Oog voor de lege cel in Excel!

Fijne zomer met deze fraaie Excel tips over een celverwijzing!

Snel cellen selecteren in Excel

Laat jij Excel voor je werken of werk jij voor Excel?

Je bent Uniek in Excel

De kracht van Excel!